Sportclub gaat opgewekt de winterstop in
Zaterdag 16 december 2006

Sc. Genemuiden - s.v.urk 2-0 (0-0)

Sportclub Genemuiden heeft zichzelf en haar fans een goede dienst bewezen door de laatste wedstrijd voor de winterstop winnend af te sluiten. Tegen Urk legden de Genemuidenaren een degelijke pot voetbal op zompige grasmat. Alleen in de prille beginfase (na 15 seconden) ging men defensief knullig in de fout. Dat liep wonderwel goed af voor Sportclub. Nadien pakte Genemuiden het initiatief en zocht de weg naar het, behoorlijk dichtgespijkerde, Urker doel.
Veel kansen wist Sportclub zich niet te creëren, daarvoor lag het tempo te laag, maar omdat Urk niet van zins bleek om echt aanvallend voor de dag te komen bleef ook gevaar van hun kant uit. Slecht sporadisch kon men een counter plaatsen veelal werd dit door de Genemuider defensie bekwaam opgelost. Kwam men een keer door de verdediging heen dan stond, de weer teruggekeerde doelman, Drost zijn mannetje. Het duurde meer dan een half uur voordat de eerste grote kans genoteerd kon worden, Knevelman draaide zich vrij en schoot hard op het doel. Koffeman wist de bal onschadelijk te maken. Enkele minuten later redde de doelman opnieuw, ditmaal op een schot van Kolk. Met een uiterste krachtsinspanning tilde Koffeman de bal nipt over de lat.

Na de thee ontstond er al gauw weer een zelfde beeld als voor rust. Zo'n tien minuten hield dit aan, toen scheurde de Urker vesting open, een scheur die ontstond van binnenuit. Martijn Jansen onderschepte en zwak uitverdedigde bal, stuurde Henk Eenkhoorn de diepte in en ontving de bal op maat terug om die in één beweging langs Koffeman te plaatsen. De 1 - 0 viel bij verrassing maar was zeker verdiend. Urk probeerde nu wel Genemuiden onder druk te zetten maar echt gevaar leverde dat niet echt op. Alleen invaller Smit verraste Drost bijna met een achterwaartse kopbal. Met nog een klein kwartier verdubbelde Tijmen Brouwer de marge, Koffeman liet de bal, uit een vrije trap van Schilder, uit zijn handen glippen, Sportclub's centrumverdediger bedankte de doelman voor het presentje en tikte de bal binnen. Voor Urk was het nu noodzaak om alle risico's te nemen. Dat deed men ook maar Sportclub profiteerde niet van de ruimte. Genemuiden ging achteruit lopen, de eenzame spits bleek opeens onbereikbaar. Urk kon zo de druk op Sportclub hoog houden. Omdat de openingen voetballend niet gevonden konden worden probeerde men het via tuimelingen in de zestien. De goed leidende Huis in't Veld (door)zag bijna alles en liet zich niet foppen. Toch maakte Sportclub het zich defensief onnodig moeilijk door te veel naar achter te kruipen. Door de onmacht van Urk bleef echte schade echter uit en kon men breed lachend van het veld stappen. Nu is er even tijd voor andere zaken.

Score verloop: 55. Martijn Jansen 1-0, 77. Tijmen Brouwer 2-0

Scheidsrechter:
J.H.M. Huis in't Veld

Toeschouwers: 800

Gele Kaart: Klaas Johan Knevelman (Sc. Genemuiden) Geert Hemelrijk, Pieter Tol en Jelle Loosman (s.v.Urk)

Opstelling Sc. Genemuiden: Luuk Drost, Arjan Kolk, Rainier Resokario, Tijmen Brouwer, Herman Jansen, Herman van Dijk, Robert van Dijk, Henk Eenkhoorn ( Marchel Visscher) Klaas Johan Knevelman (Wiljan Kattenberg) Björn Schilder, Martijn Jansen,
Opstelling s.v.Urk: Cornelis Koffeman, Klaas Schrijver, Teunis Kramer, Jelle Loosman, Fokke-Jan Gnodde, Harm Bakker, Claus Brouwer (70: Siemen Lindeboom), Pieter Tol (66: Pieter Ras), Geert Hemelrijk, Danny Mazereeuw en Bartel Oost (66: Paul Smid).
Sc. Genemuiden - s.v.Urk (© Helmich Lubberts)