Meer en meer mogelijk maken
Trots. Dat is wat je tussen de regels voelt als je voorzitter Raymond van Dijk hoort spreken over businessclub De Wetering. Trots op wat de sponsoren samen mogelijk maken voor SC Genemuiden. Op de grote regionale aantrekkingskracht. Op de opkomst van gemiddeld zo'n 180 tot 200 mensen bij een meeting. En op de mentaliteit van de sponsoren, die gekenmerkt wordt "doen wat je zegt" en "elkaar handel gunnen". Businessclub De Wetering verbindt mensen en bedrijven, op z'n Genemuidens: warm, open en laagdrempelig, en tegelijkertijd nuchter en professioneel.
MAATSCHAPPELIJKE FUNCTIE
“Moet je eens zien hoeveel kinderen, ouders en grootouders er op zaterdagochtend op en langs het veld te vinden zijn”, zegt Raymond. “Sporten is niet alleen gezond voor lijf en leden, het zorgt ook voor verbinding. Op alle niveaus. Sponsorpartners helpen de sportclub om nog meer mogelijk te maken. Omgekeerd profiteren ze ook van de contacten. Zo snijdt het mes aan twee kanten.” Typerend voor de businessclub is dat deze niet alleen het eerste elftal
steunt, maar er is voor de hele vereniging. Al vanaf het kaboutervoetbal. “We creëren met de sponsorgelden extra kansen en mogelijkheden. Het hoofdbestuur bepaald het uitgavenpatroon, niet de businessclub. Een recent voorbeeld daarvan is de oefenwedstrijd van PEC Zwolle tegen onze club en het inzetten van bredere oefenstof voor onze jeugd. Sportclub Genemuiden gaat verder dan een doorsnee club, dat maakt ons bijzonder.”
NETWERKEN
“Van de ruim 200 sponsoren komt pakweg de helft uit Genemuiden, de rest uit de regio. Je kunt dus wel stellen dat businessclub De Wetering zich heeft ontwikkeld tot een zakelijk netwerk van betekenis. De leden doen veel voor de club en de lokale samenleving. En wij doen veel voor hen terug. Onder andere door jaarlijks vijf of zes borrels op locatie te organiseren, al dan niet met mooie gastsprekers. In het afgelopen jaar waren deze borrels bij d'Olde Soldoat,restaurant ZIN, Hanos Zwolle, Sani4all / Keukencentrum De Vries en 't Kraantje in Zwartsluis.
Ook organiseren we elk jaar een Ladies Day; dit jaar in Haarlem, met 150 dames. Verder houden we elk jaar een sponsordag en organiseren we bijzondere trips. Zo hebben een aantal leden in april per segway Madrid verkend en een zeer bijzondere rondleiding gehad op het trainingscomplex van Real Madrid, en participeerden de diamant- & topgroepsponsoren in de Kamper Hanzedagen. De afsluitende sponsordag was dit jaar op 23 juni en had als thema "Puttenstraat, ondernemersstraat". Maar liefst negen ondernemers in deze straat zijn lid van de businessclub en stelden hun bedrijf open voor een kennismaking.”
EXPOSURE
Op 20 mei vond "dé wedstrijd" plaats: de bekerfinale thuis tegen Staphorst. “We hebben voor deze gelegenheid een grote professionele tent neergezet en ruim driehonderd sponsoren mogen ontvangen. Zo is een sportief evenement meteen ook een prachtige gelegenheid om te netwerken en een kans om je als sponsoren professioneel neer te zetten”, aldus Raymond. Het effect van sponsoring is niet altijd. |
|
Een stabiele pijler onder Sportclub
|
|
Businessclub De Wetering timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg in Genemuiden en de wijde regio. Het “sponsoren collectief” van SC Genemuiden groeit uit tot één der grootsten in de regio. Ondanks de wisselende successen van onze hoofdmacht blijft de Businessclub groeien en de aangesloten bedrijven transformeerden zich steeds meer van sponsor tot supporter.
Wellicht gaan we wat te diep als we stellen dat de zakelijke relatie vaak een liefdesrelatieis geworden. Een bijzondere liefdesrelatie. Daar waar in de meeste (prille en opbloeiende) relaties de partners elkaar eerst heimelijk ontmoeten en het liefst elkaar voor zichzelf alleen houden, gebeurt in deze liefdesrelatie het omgekeerde. Iedereen mag het weten en de geliefden schromen niet om er nog meer belangstellenden bij te halen. Uitgenodigde gasten gaan zich verwonderen over de diepe liefde en aantrekkingskracht die er vanuit gaat. Je zou kunnen stellen dat de relatie tussen de leden van BC De Wetering en voetbalvereniging SC Genemuiden bijna jaloersmakend is. Het bestuur van Businessclub De Wetering is er veel aan gelegen liggen dit “vlinders in de buik gevoel" te behouden voor de club. De BC is er groot door geworden maar wel intiem gebleven. Dit was nooit vanzelfsprekend, daar moest en moet nog steeds wel wat voor gedaan worden.
BC De Wetering wil de leden aan zich binden en doet dit door zoveel mogelijk te organiseren zonder te overbieden. Bij elk evenement wordt getracht een programma samen te stellen dat, naast het aangename, een diepere lading met zich mee brengt. Veelal wordt er getracht om BCW leden te betrekken in het programma. Dit concept werpt zijn vruchten af, te oordelen aan de positieve respons na een bijeenkomst. Afgelopen jaren werd geëxperimenteerd met de “Borrel op locatie”. Het bleek treffend te passen in de filosofie van BC De Wetering. Deze “Borrel op locatie” is business to business++. BC De Wetering in bedrijf eigenlijk. De Businessclub probeert, met zijn partners, telkens te verrassen. De eerste edities deden aanvankelijk de wenkbrauwen fronsen, die frons accentueert nu de glimlach. Het hoogtepunt van de georganiseerde activiteiten was in het afgelopen seizoen in september 2015. Hier presenteerde de Businessclub met de bekertopper thuis tegen ADO Den Haag op een uitstekende manier waar men over 50 jaar nog over praat. Een mega-tent gevuld met 650 sponsoren, potentiële sponsoren en andere genodigden zorgden samen met een top gastspreker (John van Zweden) en ideaal resultaat van onze hoofdmacht - winst op ADO - voor een memorabele avond. SC Genemuiden werd groot nieuws door een eredivisionist uit te schakelen en verstevigde hierdoor de positie in het amateurvoetbal. Ook had dit weer een positieve reactie op het verbinden van nieuwe sponsoren. Een uitwedstrijd naar PSV Eindhoven volgde, maar dit was toch een maatje te groot.
Een greep uit de overige activiteiten tijdens het afgelopen seizoen: de Borrel op Locatie bij Hotel Zwartewater i.s.m. BC Meppel met als gastspreker Wim Kieft, De Borrel bij de Rabobank en de Ladiesday waar dit jaar Enschede werd aangedaan. Een bezoek aan de Grolsch brouwerijen en de binnenstad van Enschede werd afgesloten met een culinaire ervaring bij ’t Asje in Dalfsen. In maart jl. vondt het Premium Event plaats. Twee sponsoren: Alluance Group (importeur o.a. Sub Zero / Wolf apparatuur ) uit Genemuiden en Dusseldorp BMW/MINI. Beiden leveranciers van premium producten, stelden hun apparatuur en bolides beschikbaar om nader kennis mee te maken. Een toerrit in de regio afgesloten met een borrel en een culinair hoogstaand buffet in de showroom van Alluance deed de Diamant-, Topgroep & Hoofdsponsor(en) een onvergetelijke middag/avond bezorgen.
De sponsordag van afgelopen seizoenhad het thema: “Op Handelsmissie naar Kampen”. Een viertal sponsoren uit Kampen en Ijsselmuiden hadden een mooi middagprogramma samengesteld op locatie waarbij de bedrijven zich konden presenteren. Nadien was er genoeg tijd om te netwerken gedurende de terugvaart met 'De Veerman' van Kampen naar Genemuiden. Opnieuw een uniek evenement.
Ook in het seizoen 2016-2017 zal BC De Wetering weer zorgdragen voor, diverse, aantrekkelijke bijeenkomsten en uitjes. Ook bij die bijeenkomsten kan BCW over de eigen heg heen kijken om nog breder netwerken mogelijk te maken. Als de BC de leden kan helpen om business uit te dragen, dan zal men dit ook proberen te doen. We kunnen al wel melden, om de vrouwen/partners alvast gerust te stellen, dat de Ladiesday zeker weer op het programma staat! Binnen BC De Wetering zijn we er van doordrongen dat niets vanzelfsprekend is, ook een innige (liefdes)verhouding niet. Ook al gaat alles goed, als de relatie niet onderhouden wordt, zal de sprankeling eraf gaan en de liefde uiteindelijk doven. Van het lid worden van BC De Wetering waarmee u heel SC Genemuiden steunt zult u geen spijt krijgen. Integendeel, het zal u een warm gevoel geven. Een Sportclub-hart mag nooit koud worden!
Vriendelijke groet,
Raymond van Dijk
voorzitter Businessclub De Wetering
|
|
|